تبلیغات
پروفسور ویلیام چیتیک - معرفی کتاب در آمدی بر تصوف اسلامی اثر دکتر ویلیام چیتیک

معرفی کتاب در آمدی بر تصوف اسلامی اثر دکتر ویلیام چیتیک

دوشنبه 16 آذر 1388  10:00 ق.ظ

undefined

نگارش: ویلیام چیتیک

مترجم: جلیل پروین

نوع جلد: شومیز

قطع: رقعی

ناشر:  حکمت

نوبت چاپ: اول

تاریخ چاپ:  1388

شابک: : 2-99-8713-964-978

قیمت: : 5500 تومان

كتاب «درآمدی بر تصوف و عرفان اسلامی» نوشته ویلیام چیتیك و ترجمه جلیل پروین، به همت انتشارات حكمت امسال به چاپ رسیده و در 310 صفحه و 10 فصل گردآوری شده است. 
امروزه شاهد رشد روزافزون آثار تالیف شده در زمینه تصوف هستیم و این كتاب به عنوان یكی از بهترین آثار در این زمینه است.
در هر فصل از كتاب، نویسنده به ابعاد و جنبه های مختلفی از تصوف مانند: طریق تصوف، سنت تصوف، نفس انسان، ذكر خدا، عشق، سماع و پارادوكس حجاب پرداخته است. 
مولف در نخستین فصل كتاب با توجه به مفاهیم سه گانه «اسلام»، «ایمان» و «احسان» زمینه و چارچوب اسلامی تصوف را تبیین و تشریح كرده و از آنجا كه مطالب اخیر درباره تصوف، حاكی از اختلافات بر سر این واژه در متون اولیه است، محققان تعاریف متعددی در این باره ارائه كرده اند، لذا نویسنده با ارائه تعریف خویش از این واژه كوشیده است تا بر این اختلاف نظرها نیفزاید. نویسنده در فصل دوم در تبیین ماهیت تصوف، آن را به عنوان روح حیات بخش سنت اسلامی دانسته و با اشاره به وجود برخی انحرافات احتمالی تصوف در طول تاریخ و در بعد اجتماعی، خاطرنشان می كند كه تصوف را باید در چارچوب وفاداری آن به قرآن، سنت و اجماع علما یا بر حسب توانایی آن در عینیت بخشیدن به تمامیت اسلام، ایمان و احسان مورد ارزیابی قرار داد. 
«اسم و حقیقت فراسوی اسم»، موضوع مورد بحث فصل سوم این كتاب است و برای این كه بتوانیم هرچه بیشتر به حقیقت تصوف پی ببریم، نویسنده به توصیف اسامی دیگری نیز پرداخته و كوشیده است تا رویكرد متمایز تصوف نسبت به دیگر رویكردها را شرح دهد. مبحث اساسی فصل چهارم با عنوان «پرورش نفس» درخصوص شناخت ناپذیر بودن نفس انسانی است و نویسنده یكی از دلایل محكم و قانع كننده برای فرستادن رسولان را ناتوانی انسان ها از شناخت نفس هایشان دانسته است و بیان می كند كه از منظر تصوف، تصور عدم احتیاج به علم نبوی، عیب مهلك جهان مدرن است. 
«ذكر خدا» موضوع مورد بحث و عنوان تشكیل دهنده فصل پنجم كتاب است. عمل صوفیانه ذكر را می توان نوعی ورد در نظر گرفت، ذكر در اساسی ترین صور آن، مستلزم تكرار یك اسم یا اسماء خداست كه اغلب در قالب عبارات شخصی مانند (الحمدلله) بیان می شود. نویسنده در این فصل توضیح می دهد كه ذكر كامل به معنی عینیت بخشیدن به تمام كمالات نهفته در فطرت انسانی است.
    
در فصل ششم با عنوان«طریق عشق» مولف بعد از اشاره به تطور تدریجی تصوف از زهد به عشق و محبت و سپس با تاكید بر علم و معرفت، مطالبی در تبیین اهمیت عشق و برداشت اساسی تصوف از حقیقت عشق، در 3 بخش «خلاقیت عشق»، «معشوق حقیقی» و «دین عشق» پرداخته است. عنوان فصل هفتم«رقص بی پایان» نام دارد و نویسنده برای تبیین حقیقت رقص، به بررسی آموزه های اساسی تصوف درباره اسماء الهی، صورت خدا و طریق كمال انسان پرداخته است. فصل هشتم را كه عنوان آن«صور بهجت» است مولف به كتاب «معارف» بهاء ولد اختصاص داده و به ارائه مطالبی درباره ویژگی های خاص معارف پرداخته است. 
فصل نهم به تفسیر احمد سمعانی از داستان«هبوط آدم» اختصاص دارد و یكی از خدمات مهم نویسنده این كتاب، معرفی و شناساندن كتاب بسیار زیبا و عرفانی«روح الارواح فی شرح اسماء الملك الفتاح» نوشته عارف بزرگ احمد سمعانی است.   
آخرین فصل كتاب «پارادوكس حجاب» نام دارد. نویسنده توضیح می دهد، از آنجا كه حجاب همان وجه است و همه حجاب ها اوست و در عین حال هیچ یك او نیست درنتیجه برای رسیدن به خدا جز از طریق حجاب كه همیشه او (خدا) را نهان خواهد كرد، راهی وجود ندارد. این تمایز و عدم تمایز توامان، همان پارادوكس مورد نظر است. نگارنده همچنین مبحث حجاب را در نخستین اقوال و آثار صوفیانی از قبیل ابوبكر كلاباذی، ابراهیم بخاری مستملی، هجویری، میبدی و غزالی پیگیری كرده است.


نوشته شده توسط: رضا برومند | آخرین ویرایش:جمعه 13 آذر 1388 | نظرات ()

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin